Wij zijn het eerste transportbedrijf in België dat een Scania Hybrid in gebruik neemt. Met de Scania P320 die volledig elektrisch of met hernieuwbare biobrandstoffen kan rijden zullen wij vooral leveren in stadscentra.

“We zullen die hybride vooral inzetten voor leveringen aan winkels in steden”, zegt Philippe Cremie, zaakvoerder van JCP. “De hybride Scania kan zo’n twee kilometer puur elektrisch rijden en dat is voor leveringen in de binnenstad een groot voordeel. De vrachtwagen stoot dan geen uitlaatgassen uit in een winkel-wandelstraat. Ook om binnen te rijden in magazijnen is de uitschakeling van de dieselmotor een voordeel.”

Met deze hybride vrachtwagen speelt Scania in op de toenemende verstedelijking. “Onze hybride is extreem flexibel en kan overschakelen van stil en zero-emission rijden naar rijden met een zeer lage CO2-uitstoot”, zegt Koen Appels, die bij Scania Belgium verantwoordelijk is voor de sales. “Wij hebben er voor gekozen om de rijafstand bij alleen elektrisch rijden niet te maximaliseren omdat klanten een lange levensduur van de accu en goede rijeigenschappen het belangrijkst vinden.”

Brandstofbesparing

“Vergeleken met een conventionele dieseltruck kan de P320 Hybrid een brandstofbesparing van 18% realiseren. Ook de CO2-uitstoot kan fors afnemen door gebruik te maken van hernieuwbare brandstof. De elektromotor is bedoeld voor de laatste kritieke fase van een route, bijvoorbeeld bij het rijden in milieuzones of in ruimtes waar uitlaatgassen niet gewenst zijn, zoals magazijnen en distributiecentra.”

De Scania Hybrid is extreem flexibel en kan overschakelen van stil en zero-emission rijden naar rijden met een zeer lage CO2-uitstoot.